måndag, februari 12, 2018

Stäkets II - Jämt & Alpacka


Nu har jag precis hämtat mitt andra egna lönspunna garn, Stäket II - Jämt & Alpacka. Det är ett underbart mjukt 1-trådigt garn med ca. 425 m/100 gr gjort av 95% jämtlandsull och 5% svart fin alpacka. Resultatet blev ett underbart mjukt milt gråmelerat garn.

Jämtlandsullen kommer från jämtlandsfåret, som är en relativt ny fårras. Jämtlandsfåret är en korsning av merinobaggar och sveatackor. Sveatackorna är i sin tur en korsning av finull och köttfår, t.ex. texel. Resultatet av dessa fårrasers blandning blir bl.a. ett mycket mjukt garn med volym.

"Min" jämtlandsull är 6-12 cm lång och kommer från Norrbo fårgård i Jämtland, som skriver på sin hemsida att deras produkter är ekologiska. Här ser ni en film på Vimeo med ägarna.

Foto taget av Tulo Lankoski

De svarta alpackafibrerna av klass 1 är 8-10 cm långa och kommer ursprungligen från Nybo gård i Skåne. Här är en musikklippvideo, med glimten i ögat, av Jörgen på Nybo gård. 

Fibrerna har jag sedan köpt av Tulo på Tulos åsne och alpackafarm.

Inför tillkomsten av det här garnet har jag pratat en hel del med Ingrid på Solkustens Spinnverkstad . Hon har sedan lyckats med konststycket att fördela de svarta fibrerna fint i den vita ullen och spunnit detta vackra garn.

Jag tvättar sedan garnet med omsorg och färgar det med Oeko-Tex Standard 100-färger.
Garnet gör premiär på Sy- och hantverksfestivalen i Älvsjö den 23-25 februari och efter mässan kommer det in i webshoppen. Jag kommer att sälja både handfärgat och naturgrått garn.

Inga kommentarer: