torsdag, juni 17, 2010

I Riga

Nu är jag åter hemma efter en kryssning till Riga. Vi hade en mycket fin hytt med utsikt rakt föröver!

Jag kan verkligen rekommendera en Deluxe-hytt om ni åker med Silja/Tallink. Just nu har de "Romantik-paket" som är prisvärda och då ingår det massor av saker. (Tack Victoria och Daniel för att ni gifter er och ger inspiration till Silja/Tallink!)

Riga är en mysig stad med vackra gamla hus.....
...och givetvis gamla förfallna hus och även en hel del väldigt moderna hus, men de fotograferade jag inte.

Jag hade försökt ta reda på några garnaffärer som vi skulle försöka leta upp. På Knitmap finns det flera och jag fick tips om några via Ravelry. Men tro inte på all information på Internet!!
I Gamla Stan på Zirgu Iela 3 besökte vi Dzija Mode eller Filati Store som de skrev om på Ravelry.
Där fanns det många italienska garner och även mycket från Online. Det var en mycket välsorterad butik.

Jag föll pladask för ett nystan Online sockgarn med bambu i turkosa toner. Jag verkar helt klart var inne i en turkos period nu. Nystanet kostade 65:- så det var väl lite billigare än i Sverige, men inget fynd direkt.

Jag köpte också 150 gr. underbar tunn mohair. Alla sex nystanen fick jag för 75:-. Det tycker jag är ett fynd! Jag har tänkt sticka mig en härligt tunn och varm tröja av dem. Nu gäller det bara att välja mönster.
Det fanns italienskt garn motsvarande Garnstudios Kidsilk för 40:-/nystan. Det är också ett bra pris!

Sedan letade vi efter den enda butik som hade blivit betygsatt på Knitmap-Dmira Pluss på Merkela Iela 1, men den måste ha upphört. Precis i hörnan låg Mc Donalds och det fans ingen garnbutik inom synhåll. :(

Jag hade ev. tänkt även gå till en butik de rekommenderade på Ravelry-Adele shop på Gertrudes Iela 30, men fötterna var lite för trötta för det och jag var nöjd med mina tidigare inköp.

Vi besökte Centralmarknaden som är en GIGANTISK marknad i gamla stora Zeppelinerhangarer. Det fanns massor av alla de matvaror man kan tänka sig och en massa annat också förstås. Det var ganska billigt, men egentligen borde det ha varit ännu billigare tycker jag. En genomsnittslön i Lettland är motsvarande ca. 6800:-/månad och en genomsnittlig hyra för en familj i lägenhet ca. 1000:-. Om man tittade i affärerna i de fina galleriorna eller på Stockmanns var priserna ungefär som hemma och det måste vara väldigt dyrt för en normalinkomsttagare i Riga.

Givetvis tittade vi även på en massa smycken av Bärnsten. Tyvärr är de flesta i den gul-bruna färgskalan och det är inte mina favoritfärger, men på ett ställe hittade jag ringar som såg ut som svart bärnsten med blänk i.


Konstigt nog kallade de den för grön bärnsten. Egentligen är den ljust, ljust gul med en svart färg under, så att blänket i bärnstenen syns. Jag tycker de är mycket vackra och till slut fick jag tag på en ring som både passade mitt finger och tilltalade mig i formgivningen. Det var INTE lätt för affärerna verkar tro att alla turister har väldigt tjocka fingrar!


Sticka lugnt!

2 kommentarer:

Sanna T Sköld sa...

Ni verkar ha haft en underbar resa. Måste kanske prova detta med båt i alla fall någon gång. Inte mitt favofärdsätt, men ändå.

Boel sa...

Det verkar ha utvecklats en del på båtfronten sedan jag och familjen åkte - tur det! Turkost är en fin färg så en sådan period kan man väl vara i länge :).